Hvad skal jeg vælge
(af Denise i AZ)

Vis æble og citronen tal om hvor forskellig de smager. Skær dem begge i halv, og lad børnene smage, hvis de vil.
Hvordan vil I beskrive smagen af et æble og en citron?
De valg vi tager har konsekvenser som kan smag enten som æble (sød) eller som en citron (bitter). Vor himmelske Fader har givet os standarder som vi kan leve efter. Træffer vi valg der følger disse standarder vil vi altid smage det søde.

Tal om Evangeliske Standarder.(præsentationsprogrammet).
Jeg vil lave et billede af et træ med 10 æbler på. Et barn vil trække et æble og jeg vil læse hvad der står bagpå det.

Jeg har lavet 2 små skilte til hvert barn - et æble med et glad ansigt, og en citron med et surt ansigt. Disse er sat på nogle ispinde. Efter hver situation er fortalt, skal børnene fortælle hvilken standard den hører til- (jeg vil vælge 5 standarder som vore børn har brug for, et godt og et dårligt eksempel til hver af dem.) Når de har valgt hvilken standard den hører til, vælger de med deres skilte, om det er en godt eller dårligt eksempel.

Her er nogle af spørgsmålene (taget ud fra hvad jeg har set i Primary)(Find selv på ting du har oplevet med “dine” børn)
 

  1. En skoleopgave siger jeg skal læse hver aften ca. 20 min. i en bog. Det er bare det at det skal gøre medens min ynglings serie er i TV. Så jeg kan kun læse 5 min. Når mor spørger om jeg har læst, siger jeg ja. Selvom jeg kun har læst 5 min. Jeg vil så gerne følge med i den TV serie.
  2. Jeg tog hen i 7-11 (en butik) for at købe noget tyggegummi, chips og en is. Købmanden tog kun betaling for chips og is. Hun havde ikke set tyggegummiet. Jeg fortalte at hun havde glemt det. Hun takkede mig fordi jeg var ærlig. Specielt eftersom jeg kunne være sluppet godt af sted med ikke at sige noget.
  3. Jeg plager min mor hver dag om at købe en T-shirt til mig, så jeg kan komme til at ligne Brittany Spears.
  4. Da min ven gav mig en 2-delt badedragt i fødselsdagsgave, byttede min mor og jeg den til en hel badedragt.
  5. Jeg ønsker inderligt at blive venner med den nye dreng i klassen. Han er bare populær. Han går i det “rigtige” tøj, høre det for det meste “cool” musik. Han kender alle Nintendo spil. Han har altid en sjov/flabet bemærkning til alt. Han er anderledes på alle måder. Det vil være ok at være omkring ham, bare jeg vælger de ting som jeg ved jeg må...
  6. En ny pige flytter ind i nabolaget. Jeg ved at hun må føle sig alene. Jeg beslutter at invitere hende til min fødselsdagsfest så hun kan lære mine venner at kende.
  7. Da jeg besøgte en ven, sagde moderens at vi godt måtte se en “voksen” film. Det må jeg ikke hjemme.
  8. Jeg besøgte en ven. Vi var på Internettet. Vi så ting vi ikke må se. Min ven var ligeglad. Jeg følte vi skulle slukke. Jeg opfordrede min ven til at slukke. Men hun ville ikke. Jeg blev siddende.