Aktivering af inaktive børn
(af Terri Finney)

Jeg tror at arbejdet med uaktive familier er noget af det vigtigste vi kan gøre. Her er nogle af de ting jeg har/er gjorde/gør:

  1. Anerkende børnenes fødselsdag: lad klassen skrive et kort. Lad børnene lave nogle på forhånd. Vi vedhæfter en helium ballon og en pose M&M's til alle børnene i vores Primary, også de aktive.
  2. Præsentationsprogrammet/Spejder: vær sikker på at børnene ved at I har disse programmer. Inviter de uaktive med til dem. Opmuntr lederne til at være opmærksomme på de uaktive børn, så de inviterer dem med til deres aktiviteter.
  3. Kvartalsaktiviteterne: send en indbydelse med posten/eller ring til de uaktive familier for at se om de gerne vil komme. Tilbyd evt. at finde kørelejlighed til dem. Nogle gange har vi endda personligt overbragt dem indbydelserne. Så har vi haft personligt kontakt med dem.
  4. Hjemmebesøg: ring til forældrene og aftal en tid til et kort besøg. Vi medbragt nogle småkager, en invitation til en aktivitet, en folder om Præsentationsprogrammet (med tid/dato/lederens tlf. Medbring et eksemplar af Liahona/Lille Liahona som gave. Vi bliver kun ca. 10 min. Vi siger faktisk kun hej, vi vil gerne se dig i Primary. Dette gør det til nogle meget positive besøg.
  5. Som lærer sender jeg fødselsdagskort til alle børnene i min klasse, også de uaktive.
  6. Inviter hele familien til en grens/wards aktivitet. Det er svært at arbejde kun med et barn. Arbejd med hele familien.
Vi opmuntrer vore klasselærer til at holde kontakt med børnene i deres klasse ved at gøre flg..: I tidligere præsidentskaber har vi altid haft hjemmebesøg med et medlem af Stavens Primarypræsidentskabet. Vi vælger 3 børn som er uaktive, men som har været til en stav/wards aktivitet. Vi aftaler en tid med forældrene og bliver 10-15 min. Vi medbringer nogle og en Liahona/Lille Liahona som gave. Hovedformålet med besøget er at sige HEJ og opmuntre børnene til at komme til Primary. Informer forældrene om Præsentationsdagene og Spejder. Inviter dem til at deltage. Vi snakkede om en historie fra Liahona og sagde derpå farvel. Disse besøg har altid været en positiv oplevelse. Et barn kom et par gange efter at være blevet personligt inviteret. Da jeg underviste VDR 8 skrev jeg til de uaktive børn. Fortalte at vi savnede dem, og håbede at de ville få lyst til at komme. Vi sendte ligeledes stickers og billeder som børnene tegnede.