18 “i sidste øjeblik” ideer til Sangøvelser i Fællestiden
Alle disse ideer kan udføres med et minimum af forberedelse
  1. Nævn melodien.
  2. Find Noden (Varm eller kold)
  3. Lad børnene lave bevægelser til rytmen (knipse, klappe, trampe o.s.v.)
  4. Tomme dåser stilles op til bowling - i hver dåse ligger der navnet på en sang. Den sang der er i den dåse der står til sidst synges.
  5. Lav en kryds og tværs til hver klasse. Når de har løst den, står klassen op og synger den sang som er “løsningen” på deres kryds og tværs. (mange vil måske synge på samme tid - men forskellige sange!!!) En god måde at gennemgå sangene til nadvermødeprogrammet.
  6. Leg: Syng din ynglings sang. Lad børnene på skift vælge deres ynglings sange - og syng dem med dem. Brug evt. mikrofon.
  7. Syng “Pictionary”. (lad børnene på skift tegne en sang på tavlen, de andre børn skal gætte hvilken sang det er. Når sangen er gættet, synges den).
  8. Udfordr dem: Hvem kan synge højest? Børnene eller lærerne? Dem eller dig? Kan Hjælpeforeningen høre dem? Send en ud i hallen for at se hvor langt væk de kan høres!!!
  9. Lad en æske vandre under sangen. Når musikken stopper, så tager børnene et stykke papir fra kassen. På papiret står der hvad der skal ske. Der kan stå mange sjove ting på sådanne stykker papirer. (syng med en musestemme, stå på stolen og syng næste vers o.s.v.)
  10. Lav en pose med bønner/ris. Et barn siger et ord eller frase fra en sang, kast posen og barnet der kastes til gør sætningen færdig. Barnet kommer derpå med den ny sætning fra en anden sang - og kaster posen videre....
  11. Skriv på papir alle de sange som du ved børnene har lært ved de sidste nadvermødeprogrammer. Læg dem i en dåse. Lad børnene skriftes til at trække en sang. Disse sange ved du at de kan synge med på.
  12. Tag en firkantet æske. Tegn, som på en terning, prikker på alle sider. Lad børnene slå med terningen for “selv” at bestemme hvilken sang der skal synges. (du har en liste med sange nummereret fra 1-6).
  13. Lav skilte med tegninger/tekst: højt, blødt, hurtigt, langsomt, nyn, o.s.v.
  14. Hvis du skal undervise i en sang i sidste øjeblik, giv så hver klasse et stykke papir med en linje af sangen som de skal lære. Lad den tegne et billede som passer til den linje af sangen de har fået.
  15. Saml ting sammen og lad børnene gætte en sang hvor objektet passer til. F.eks. stjerne = “Jeg er som en lysende stjerne” eller “Stjerner blinked’” hjerte = “Jesus siger elsker enhver “ eller “Elsker hverandre”....
  16. Lad børnene slå op i skrifterne og vælge en sang som passer til et skriftsted.
  17. Medbrig en sjov hat. Den klasse som synger højest - deres lærer får æren af at få hatten på.
  18. Lav et fiskespil - det går godt hver gang.